Οι εφετειακές αποφάσεις ΤριμΕφΑθ 7052/2020, ΜονΕφΑθ 6569/2022, ΜΠΑθ 5301/2022 (κατ’ έφεση), που αφορούν υποθέσεις οκτώ καταναλωτών που χειριστήκαμε, υποχρεώνουν την ασφαλιστική εταιρεία να αποκαταστήσει τη ζημία που υπέστησαν οι καταναλωτές από την αγορά το 2009 μέσω ασφάλισης ζωής ομολόγων έκδοσης της Λαϊκής Τράπεζας Κύπρου.
Η ασφαλιστική εταιρεία ευθύνεται και για τη συμπεριφορά της τράπεζας που διαμεσολάβησε στη σύναψη των επίδικων ασφαλίσεων. Στις περιπτώσεις των επενδυτικών αυτών ασφαλίσεων δεν βρίσκει εφαρμογή η ειδική νομοθεσία για την προστασία του επενδυτή καθώς εξαιρεί από την εφαρμογή της τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Ωστόσο, σε ανάλογη προστασία του πελάτη οδηγούμαστε με βάση τις διατάξεις για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση και τις συναλλακτικές υποχρεώσεις που απορρέουν από την καλή πίστη. Έτσι, όπως δέχονται οι αποφάσεις:
Η πληροφόρηση που παρασχέθηκε στους πελάτες δεν περιλάμβανε όλα τα κρίσιμα για την επιλογή του στοιχεία, ενώ υποβάθμιζε τους κινδύνους. Οι υπάλληλοι της τράπεζας δεν τήρησαν την ιδιαίτερη νομική υποχρέωση, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 11 παρ. 3 του Π.Δ. 190/2006 για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, προς παροχή στον πελάτη των αναγκαίων διευκρινίσεων σε σχέση με το προτεινόμενο προϊόν και την διερεύνηση των αναγκών και των απαιτήσεών του, ώστε και να του παράσχουν αιτιολογημένη συμβουλή και να οδηγηθεί αυτός πλήρως ενημερωμένος στη σύναψη της συγκεκριμένης σύμβασης. Ομοίως, δεν τήρησαν αντίστοιχες συναλλακτικές υποχρεώσεις πληροφόρησης, διαφώτισης και συμβουλευτικής καθοδήγησης, όπως το περιεχόμενο αυτών προσδιορίζεται με βάση τους κανόνες που θέτουν τα άρθρα 281 και 288 ΑΚ αλλά και το Π.Δ. 190/2006. Η ευθύνη προς αποζημίωση θεμελιώνεται περαιτέρω και στη σύμβαση παροχής συμβουλών που συνήφθη σιωπηρώς ανάμεσα στους ενεργούντες για λογαριασμό της ασφαλιστικής εταιρείας υπαλλήλους της τράπεζας και τους καταναλωτές-πελάτες (ΜονΕφΑθ 6569/2022).