Με βάση το άρθρο 13α του ν. 2251/1994 για την προστασία των καταναλωτών ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις στις επιχειρήσεις παραβιάζουν τις διατάξεις του νόμου αυτού.
Σε εφαρμογή των διατάξεων αυτών ο αρμόδιος Υπουργός, κατόπιν εισηγήσεων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, έχει επανειλημμένα επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις σε ασφαλιστικές εταιρίες που διατυπώνουν και χρησιμοποιούν καταχρηστικούς γενικούς όρους αναπροσαρμογής ασφαλίστρων κάλυψης εξόδων νοσοκομειακής περίθαλψης για παράβαση των διατάξεων των αρ. 2 παρ. 6 και 7 εδ. ε και ια του Ν. 2251/1994 όπως ισχύει και της ΥΑ Ζ1-798/25.06.2008, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την ΥΑ απόφασή Ζ1-74/4-2-2011 (ΦΕΚ Β 292), ενδεικτικά σε ΝοΒ 2012, 634 επ.
Ιδιαίτερα σημαντικές είναι για το εν λόγω θέμα η με αριθμό 4197/2017 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών που επικυρώνει την με αριθμό 3902/2016 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, και η με αριθμό 12741/2019 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, οι οποίες, με εκτενή αιτιολογία, επικυρώνουν την επιβολή προστίμων σε βάρος ασφαλιστικών εταιριών για τη χρήση γενικών όρων αναπροσαρμογής ασφαλίστρων, επιβεβαιώνοντας την καταχρηστικότητα των όρων αυτών, οι οποίοι εξαρτώνται από σειρά κριτηρίων, τα οποία α) είτε συνιστούν αόριστες έννοιες, β) είτε εξαρτώνται από αδιαφανείς παράγοντες (λ.χ. τα έξοδα της εταιρίας), γ) είτε χαρακτηρίζονται από αοριστία και ασάφεια ως προς τον τρόπο που συντελούν στην αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου, όπως λ.χ. οι η τιμαριθμοποίηση των αποζημιώσεων, οι αναλογιστικοί παράμετροι (έτσι ΔΠΑ 12741/2019), είτε «οι εμπεριεχόμενοι σε αυτούς παράγοντες είναι παντελώς απρόσφοροι να αποτελέσουν εύλογα για τον καταναλωτή κριτήρια αναπροσαρμογής, είτε γιατί πρόκειται για αόριστες έννοιες, που δεν επιτρέπουν σε αυτόν να ελέγξει κάτω από ποιες προϋποθέσεις και σε ποια έκταση θα ακολουθήσει η αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου (ΔΠΑ 3902/2016).
«Εξάλλου, η συμβατική ελευθερία, η αρχή τιμολόγησης και η σχετική νομοθετική επιταγή περί πρόβλεψης επαρκούς ασφαλίστρου βάσει των αναλογιστικών αναλύσεων, δεν αναιρούν την υποχρέωση της προσφεύγουσας περί α) ακριβούς προσδιορισμού του ασφαλίστρου κατά την κατάρτιση της σύμβασης και β) μελλοντικής αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων, βάσει κριτηρίων σύμφωνων προς τις διατάξεις των παρ. 6 και 7 του ν. 2251/1994 και της αρχής της διαφάνειας» (ενδ. ΔΠΑ 12741/2019).